fredag 8 oktober 2010

Kursstart

En sammanfattning av kursens start är ett härligt virrvarr av färger, Sokrates, leksaker och tejp. Detta gestaltande arbete är ett välbehövt, skönt och roligt avbrott från de vanliga studierna. Istället för att läsa böcker och skriva olika texter har jag idag plockat med leksaker, tejpat med olika färger på golvet och skrivit storslagen poesi.

Eftersom jag inte vet hur de aktiviteter och saker som vi skapar ska användas senare i kursen är det tydligt att jag är i ett förvirrat stadium. Ett härligt förvirrande stadium!

Idag har vi börjat skapa egna små samhällen med hjälp av ordlekar och symboler i form av leksaker. Jag gillar tanken med att låta tankarna vandra fritt och att det inte finns något rätt eller fel. Vanlig undervisning handlar ofta om att lära sig ”sanningen” men med en sådan här metod får eleverna möjlighet att använda sin fantasi.

Jag har lärt mig om ett nytt spännande sätt att undervisa på, nämligen användningen av Sokratiska samtal. Dessa samtal tror jag kan vara användbara och kunskapsutvecklande i många olika gruppkonstellationer i många olika sammanhang. Det är intressant att läraren som samtalsledare har möjlighet att anpassa samtalen till eleverna och deras förkunskaper och sedan vidareutveckla både elevernas och sina egna tankar och synsätt. Jag tycker att det verkar vara ett väldigt inspirerande arbetssätt som jag kommer att vilja prova på i framtiden.

Jag skulle också vilja se på det sokratiska samtalet ur ett vidare perspektiv. Undervisningen i skolan är idag ofta baserad på debatter och argumentationer eleverna emellan. Jag tror att om man arbetar mer utifrån den sokratiska samtalsmodellen och kritiskt ifrågasätter varandras argument skulle nya infallsvinklar, tankar och idéer utvecklas. Elever ska ges möjligheten att ändra sina uppfattningar efter att ha lyssnat och tagit del av andra elevers tankar och synsätt och det är precis vad de sokratiska samtalen ger möjlighet till. Det ska bli spännande att arbeta vidare med detta!

Nu ska jag njuta av helgen och samla skräp/material till på måndag! (varför förklarar jag nästa vecka)

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar